Tjenester

Anti-hvitvaskingsbistand

For å hindre hvitvasking av penger og finansiering av terrorisme stiller myndighetene høye krav til banker og andre aktører for å avdekke om deres kunder er involvert i hvitvasking eller terrorfinansiering. For disse er det behov for inngående kunnskap om gjeldende regelverk knyttet til AML/CTF. Man må gjøre en risikovurdering av egen virksomhet, produkter og kunder opp mot AML/CTF og fastsette solide interne rutiner som tar utgangspunkt i risikovurderingen. Lindman Advokatfirma kan bistå med

  • Vurdering av risiko for hvitvasking relatert til forretningsområder, sektorer, bransjer, produkter og kunder
  • Gjennomgang av virksomheten med utgangspunkt i regelverk og bransjepraksis - bistand til utarbeidelse av risikoanalyser, styringsdokumenter og guidelines
  • Bistand til utarbeidelse av etterlevelsesstrategi (basert på gap-analyse, rangering av områder og prioritering)
  • Bistand til å definere egnede "Key Risk Indicators" (KRIs) og rapporteringsformat
  • Evaluering av interne rutiner
  • Oppfølging, styring og koordinering av pågående implementerings- eller endringsprosjekter
  • Utførelse av kvalitetskontroll og oppfølging av iverksatte tiltak
  • Gjennomgang og kvalitetssikring av rutiner for kundekontroll, identifisering av reelle rettighetshavere og løpende oppfølging av kundeforhold
  • Evaluering og implementering av transaksjonsovervåkning
  • Undersøkelse av hendelser i forbindelse med mistenkelige transaksjoner og sanksjonsetterlevelse
  • Bistand ved gjennomføring av undersøkelsesplikten og myndighetsrapportering, herunder evaluere kvalitet på MT-rapporter til Økokrim
  • Bistand til å besvare henvendelser fra myndigheter vedrørende hvitvasking
  • Kurs og opplæring av styret, ledelsen og andre ansatte
  • Bistand med kommunikasjon og tilsyn fra Finanstilsynet


Sanksjoner

Krigen i Ukraina har medført en rekke nye sanksjonsbestemmelser. Lindman Advokatfirma har allerede hatt flere oppdrag innenfor det nye regelverket og kan bistå med for eksempel

  • Utarbeide/oppdatere en sanksjonsrisikovurdering for foretakets forskjellige produkter/tjenester/ kundegrupper, samt geografiske områder foretaket og deres kunder opererer i
  • Gjøre en gap-analyse mellom identifisert risiko, aktuelt regelverk og foretakets     rutiner
    • Evaluere KYC-rutiner i forhold til sanksjoner, eventuelt utarbeide tilleggspørsmål til kunder
    • Identifikasjon av risikoreduserende tiltak
  • Vurdere foretakets screening- og frysfunksjonalitet
  • Løpende rådgivning i konkrete kundesaker i foretaket
  • Utarbeide kriterier for porteføljeanalyser som kan avdekke avvikende mønstre og saker for videre oppfølging
  • Opplæring av ansatte
 

Compliance

I dagens finansregulatoriske landskap, med stor grad av komplekst regelverk og en konstant regelverksutvikling, stilles det store krav til compliance-funksjonen i finans- og verdipapirforetak. Dens rolle er å hjelpe forretningen med å håndtere de risikoene som oppstår i det regulatoriske landskapet. 

Som spesialist på compliance kan Carine Lindman-Johannesen være en samarbeidspartner med en compliance-gjennomgang, i det løpende arbeidet eller tilføre verdi gjennom bemanning av compliancefunksjonen. Lindman Advokatfirma kan bistå med

  • Compliance review – bistand til risikovurdering, risikohåndtering, prosjektstyring, ekstra kompetanse
  • og kapasitet, kontroller og generell håndtering av operasjonell risiko og compliancerisiko
  • Gjennomgang av virksomheten
  • med utgangspunkt i regelverk og bransjepraksis - bistand til utarbeidelse av risikoanalyser, styringsdokumenter og guidelines
  • Utarbeidelse av gap-analyser: vurdering av virksomhetens regeletterlevelse og identifikasjon
  • av avvik knyttet til regulatoriske krav, inkludert en analyse med foreslåtte tiltak
  • Evaluering av interne rutiner
  • Oppfølging, styring og koordinering av pågående implementerings- eller endringsprosjekter
  • Utførelse av kvalitetskontroll og oppfølging av iverksatte tiltak
  • Hendelseshåndtering: bistand i å finne det objektive faktum, analysere dette, utarbeide juridiske vurderinger, vurdere hvordan internkontrollen har fungert, foreslå tiltak og rapportering
  • Kurs og opplæring

Risikovurdering og - håndtering

Risikovurdering- og styring er en krevende og sammensatt disiplin som krever kompetanse, dedikert innsats og tilstrekkelige ressurser i arbeidet for å minimere og forhindre risiko og til å implementere ny lovgivning på en fornuftig måte.

Risikostyring er generelt sett prosessen med å identifisere, vurdere og kontrollere trusler mot organisasjonens egenkapital og inntjening. Risikostyring lar organisasjoner prøve å forberede seg på det uventede ved å minimere risiko og ekstra kostnader før de skjer.

Disse truslene eller risikoen kan stamme fra en lang rekke kilder, inkludert regulatoriske forpliktelser, økonomisk usikkerhet, strategiske ledelsesfeil, omdømmeødeleggende hendelser, markedsutvikling, ulykker og naturkatastrofer.

IT- sikkerhetstrusler og databaserte risikoer, og risikostyringsstrategiene for å mitigere dem, har blitt en topp prioritet for digitaliserte selskaper. Å sikre selskapets og kundenes data og systemer har blitt svært viktig for unngå angrep utenfra og å beskytte ens tillit i markedet.

Carine har lang erfaring med å bistå både banker og andre selskaper i å identifisere, styre og kontrollere ulike typer risiko.

Personvern/GDPR

Data er den nye oljen, men hvordan utnytte dataene man har innenfor det regulatoriske landskapet? Carine Lindman-Johannesen kan bistå i en strategisk og forretningsmessig tilnærming til bruk av persondata i et komplekst rettslig landskap.

  • Vurdering av nye produkter og tjenester opp mot GDPR – hvordan utnytte data på best mulig måte innenfor rammene av GDPR - strukturere produktet eller tjenesten optimalt
  • Hvordan dokumentere at behandlingen av personopplysninger er lovlig?
  • Lage protokoll over hvor personopplysninger innhentes, hva de brukes til , hvor de lagres, når de slettes
  • Rådgiving om personvern i arbeidslivet, som innsyn i e-post, deling av data om de ansatte på arbeidsplassen mm.
  • Rådgivning om personvern i forbindelse med granskninger og bevissikring.
  • Bistand ved håndtering av brudd på datasikkerheten.

Betalingstjenester – PSD2 og fintech

Med innføringen av det nye betalingstjenestedirektivtet (PSD2) har bankene mistet sitt monopol over kundenes betalinger og betalingsopplysninger. Selskaper som ikke er banker kan nå bygge nye tjenester med utgangspunkt i bankenes data og systemer. Disse må bankene gi tilgang til, men ikke alle banker er compliant med dette.

Carine har erfaring med å bistå fintech-virksomheter med hva som kreves for å søke konsesjon og starte virksomhet som betalingsforetak, betalingsfullmektig eller opplysningsfullmektig. Hun jobber operativt med business, IT, risk og compliance for å optimalisere rutiner og systemer opp mot de regulatoriske kravene.

  • Sette opp plan for selskapsstyring
  • Utarbeidelse av risikovurderinger og interne rutiner
  • Sette rutiner i arbeid, både teknisk og operativt
  • AML-rutiner og utkontraktering
  • Utarbeidelse av compliance-program
  • Utarbeidelse av konsesjonssøknad
  • Gap-analyser
  • Kontakt med Finanstilsynet